Poszukiwanie sensu życia jest jednym z najstarszych i najdonioślejszych, ale i najbardziej frustrujących zajęć ludzkości. Porażki w tym poszukiwaniu stanowią nie tylko przejaw dzisiejszych kryzysów kulturowych i cywilizacyjnych, lecz należą także do głównych ich powodów. Dzisiejsza sztuka i literatura niejako żywi się nimi. Kiedyś analizując dzieło literackie, należało odpowiedzieć na pytanie: "CO AUTOR CHCIAŁ PRZEZ TO POWIEDZIEĆ"; dziś nawet najwięksi autorzy poszukują jedynie nowych środków wyrażenia beznadziejności życia.
Michał Heller


Kiedy czytam, zawsze mam wrażenie, jakbym jadła. Natomiast potrzeba czytania jest jak nieznośny wilczy głód.

Susan Sontag


Literatura to próba zapisania na jakiś twardy dysk tego, co masz na pulpicie.
Agnieszka Wolny-Hamkało

piątek, 3 lutego 2012

Wywiad z Atropos



POROZMAWIAJCIE NA LEKCJACH POLSKIEGO 
O SZYMBORSKIEJ
Moi Uczniowie nigdy nie mieli problemów z takimi rozmowami. 
Tylko nie namawiajcie Ich na analizę i interpretację: ROZMOWA to właściwe słowo. 
ROZMOWA o wierszu zawsze jest ROZMOWĄ o nas samych.
Czy potrzebna nam inna wiedza?

Poniżej kilka pomysłów dydaktycznych. Wszystkie zdały egzamin.

 




Wisława Szymborska

Wywiad z Atropos

Pani Atropos?

Zgadza się, to ja.

Z trzech córek Konieczności
ma Pani w świecie opinie najgorszą.

Gruba przesada, moja ty poetko.
Kloto przędzie nić życia,
ale ta nic jest wątła,
nietrudno ja przeciąć.
Lachezis prętem wyznacza jej długość.
To nie są niewiniątka.

A jednak w rekach Pani są nożyce.

Skoro są, to robię z nich użytek.

Widzę, że nawet teraz, kiedy rozmawiamy...

Jestem pracoholiczką, taką mam naturę.

Czy nie czuje się Pani zmęczona, znudzona,
senna przynajmniej nocą? Nie, naprawdę nie?
Bez urlopów, weekendów, świętowania świąt,
czy choćby małych przerw na papierosa?

Byłyby zaległości, a tego nie lubię.

Niepojęta gorliwość.
I znikąd dowodów uznania,
nagród, wyróżnień, pucharów, orderów?
Bodaj dyplomów oprawionych w ramki?

Jak u fryzjera? Dziękuję uprzejmie.

Czy ktoś Pani pomaga, jeśli tak, to kto?

Niezły paradoks-właściwie wy, śmiertelni.
Dyktatorzy przeróżni, fanatycy liczni.
Choć ja ich nie zapędzam.
Sami się garną do dzieła.

Pewnie i wojny muszą Panią cieszyć,
bo duża z nich wyręka.

Cieszyć?  Nie znam takiego uczucia.
I nie ja do nich wzywam,
nie ja kieruję ich biegiem.
Ale przyznaję: głównie dzięki nim
mogę być na bieżąco.

Nie szkoda Pani nitek przeciętych zbyt krótko?

Bardziej krótko, mniej krótko-
to tylko dla was różnica.

A gdyby ktoś silniejszy chciał pozbyć się Pani
i spróbował odesłać na emeryturę?

Nie zrozumiałam. Wyrażaj się jaśniej.

Spytam inaczej: ma Pani zwierzchnika?

... Proszę o jakieś następne pytanie.

Nie mam już innych.

W taki razie żegnam.
A ściślej rzecz ujmując..

Wiem, wiem. Do widzenia...


J.M. Strudwick, MOJRY

Atropos – jedna z Mojr. Mojry były boginiami przeznaczenia, córkami Zeusa i Temidy albo Ananke. Kloto przędła nić żywota; Lachesis przydzielała los i strzegła nici; Atropos (Nieodwracalna) przecinała nić żywota w chwili zgonu. W sztukach plastycznych przedstawiane jako matrony dzierżące w dłoniach odpowiednio: kądziel, wagę i nożyce.
/W oparciu o: S. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2007/

1. Rozmowa z Atropos ma charakter bardzo oschły i oficjalny. Trudno się dziwić-wszak to rozmowa ze Śmiercią... Ale Kloto i Lachesis  to [ także ] nie są niewiniątka. O co mógłbyś zapytać pozostałe Mojry? Przeprowadź wywiady z Kloto i Lachesis, uzupełniając poniższy tekst.


Pani Kloto?

Zgadza się, to ja.

Co się czuje, kiedy trzyma się w ręku nić czyjegoś żywota? 
Czy to tak, jakby ważyć w dłoni czyjeś serce przygotowane do przeszczepu?
...........
A kiedy znudzi się Pani tak prząść i prząść?
...........
Czy myślała Pani kiedyś nad udoskonaleniem materiału, z którego zrobione są nici? 
Pani siostra, Atropos, mówi, że są wyjątkowo wątłe?
............
Nie przyszło Pani nigdy do głowy, by uciec od swoich sióstr 
i tym samym mieć możliwość przedłużać życie ludzkie w nieskończoność?
............
Pewnie cieszy się Pani z postępów medycyny. 
Może nadejdzie dzień, kiedy Atropos zostanie bez pracy?
............
Nie szkoda Pani nitek przeciętych zbyt krótko?
............
Dziękuję. Do widzenia.


Pani Lachesis?   

Zgadza się, to ja.

Wyznacza Pani długość nici, którą przędzie dla każdego z nas Kloto.
 Czym się Pani kieruje podejmując tak trudne decyzje?
.............
 Czy zdarzyło się Pani żałować podjętej kiedyś decyzji?
.............
Czy ktoś pani pomaga, a jeśli tak, to kto?
.............
Pani siostra, Atropos, jest zdania, że nie jest Pani niewiniątkiem. 
Czy czuje Pani dyskomfort mając świadomość, że Pani decyzje są dla śmiertelnych nieodwracalne?
.............
Nie przyszło Pani nigdy do głowy, jako strażniczce nici przeznaczenia, 
aby ukryć je przed Koniecznością i podarować ludziom nieśmiertelność?
.................
Dziękuję. Do widzenia.

 2. Sporządź podobną ramę wywiadu, ale tym razem zaproponuj same odpowiedzi wszystkich trzech Mojr, koledze z ławki zostawiając  wolną rękę w skonstruowaniu pytań.


  
                       
Atropos           
Pytanie: ...................
Odpowiedź: .................
Pytanie: ...................
Odpowiedź: .................
Pytanie: ...................
Odpowiedź: .................

Kloto                        
Pytanie: ...................
Odpowiedź: .................
Pytanie: ...................
Odpowiedź: .................
Pytanie: ...................
Odpowiedź: .................


Lachesis    
Pytanie: ...................
Odpowiedź: .................
Pytanie: ...................
Odpowiedź: .................
Pytanie: ...................
Odpowiedź: .................


3. Śmiertelni – mówi Atropos pytana o pomocników – sami garną się do dzieła. Jak rozumiesz słowa Mojry? Napisz w jaki sposób ludzie marzący o nieśmiertelności kuszą los i igrają ze śmiercią.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Pokrytykowałbyś trochę...:) Zapraszam

AddThis