Poszukiwanie sensu życia jest jednym z najstarszych i najdonioślejszych, ale i najbardziej frustrujących zajęć ludzkości. Porażki w tym poszukiwaniu stanowią nie tylko przejaw dzisiejszych kryzysów kulturowych i cywilizacyjnych, lecz należą także do głównych ich powodów. Dzisiejsza sztuka i literatura niejako żywi się nimi. Kiedyś analizując dzieło literackie, należało odpowiedzieć na pytanie: "CO AUTOR CHCIAŁ PRZEZ TO POWIEDZIEĆ"; dziś nawet najwięksi autorzy poszukują jedynie nowych środków wyrażenia beznadziejności życia.
Michał Heller


Kiedy czytam, zawsze mam wrażenie, jakbym jadła. Natomiast potrzeba czytania jest jak nieznośny wilczy głód.

Susan Sontag


Literatura to próba zapisania na jakiś twardy dysk tego, co masz na pulpicie.
Agnieszka Wolny-Hamkało

środa, 28 marca 2012

Koniec i początek, i koniec i...

Wisława Szymborska

Koniec i początek

Po każdej wojnie
ktoś musi posprzątać.
Jaki taki porządek
sam się przecież nie zrobi.

Ktoś musi zepchnąć gruzy
na pobocza dróg,
żeby mogły przejechać
wozy pełne trupów.

Ktoś musi grzęznąć
w szlamie i popiele,
sprężynach kanap,
drzazgach szkła
i krwawych szmatach.

Ktoś musi przywlec belkę
do podparcia ściany,
ktoś oszklić okno
i osadzić drzwi na zawiasach.

Fotogeniczne to nie jest
i wymaga lat.
Wszystkie kamery wyjechały już
na inną wojnę.

Mosty trzeba z powrotem
i dworce na nowo.
W strzępach będą rękawy
od zakasywania.

Ktoś z miotłą w rękach
wspomina jeszcze jak było.
Ktoś słucha
przytakując nie urwaną głową.
Ale już w ich pobliżu
zaczną kręcić się tacy,
których to będzie nudzić.

Ktoś czasem jeszcze
wykopie spod krzaka
przeżarte rdzą argumenty
i poprzenosi je na stos odpadków.

Ci, co wiedzieli
o co tutaj szło,
muszą ustąpić miejsca tym,
co wiedzą mało.
I mniej niż mało.
I wreszcie tyle co nic.

W trawie, która porosła
przyczyny i skutki,
musi ktoś sobie leżeć
z kłosem w zębach
i gapić się na chmury.

1.    Ktoś musi posprzątać, Ktoś musi zepchnąć gruzy na pobocza dróg, Ktoś musi grzęznąć w szlamie i popiele, Ktoś musi przywlec belkę do podparcia ściany... Kto? Naszkicuj portret psychologiczny TEGO, KTÓRY OCALAŁ.

2.   Zapisz pięć argumentów uzasadniających brak zainteresowania dla czasów II Wojny Światowej wśród młodzieży. Zwróć uwagę na ogromną rozbieżność przekonań między tymi, którzy pamiętają wspomniane czasy lub mają w rodzinie kogoś, kto brał udział w Wojnie, a młodymi, którzy traktują II Wojnę Światową na równi z czasami dinozaurów...

Ci, co wiedzieli
o co tutaj szło,
muszą ustąpić miejsca tym,
co wiedzą mało.
I mniej niż mało.
I wreszcie tyle co nic

3.   Ale już w pobliżu kręcą się ci, których to będzie nudzić... kamery wyjechały już na inną wojnę... Zapytaj Rodziców lub Nauczyciela, która wojna XX wieku była pierwszym konfliktem zbrojnym relacjonowanym na żywo przez telewizyjne kamery. Już wiesz? Wyobraź sobie: włączasz wiadomości, a tu reporter z mikrofonem opowiada o wojnie niemal jak o spektaklu. A to się dzieje naprawdę – w czasie rzeczywistym! Zanotuj jaki jest twój stosunek do tego rodzaju relacji telewizyjnych. Zgromadź argumenty za i przeciw.

Nie powinno się relacjonować wojny na żywo, ponieważ....
To dobrze, że można nowoczesne technologie wykorzystać do relacjonowania wojny na żywo, bo...





4. Sporządź notki biograficzne polskich korespondentów wojennych, którzy rzemiosło dziennikarskie wywindowali niemal na poziom sztuki. Może uda Ci się dotrzeć do fragmentów nagrań ich relacji?

Maria Wernikowska - .....
Waldemar Milewicz - .....

5. Jak sądzisz: dlaczego wiersz zatytułowano Koniec i początek, a nie Początek i koniec?

2 komentarze:

  1. cześć :)
    zagnieździłąm się u Ciebie. mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko temu? :)

    bardzo lubię Szymborską, bardzo. Miłosza mniej, ale Grochowiaka znów bardziej. zresztą po co wymyślam ten ranking ;-))

    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Pokrytykowałbyś trochę...:) Zapraszam

AddThis